Zgłoszenie do ewidencji przedszkoli i szkół podstawowych niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego
Podstawa prawna:
- rozdział 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.)
Wymagane dokumenty:
- zgłoszenie do ewidencji szkół podstawowych i placówek niepublicznych;
- statut przedszkola lub szkoły;
- dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w przedszkolu lub szkole;
- potwierdzenie osobowości prawnej osoby prowadzącej (odpis z Krajowego Rejestru Sądowego - osoba prawna);
- dokumenty poświadczające dysponowanie odpowiednimi pomieszczeniami (umowa najmu);
- informacja osoby prowadzącej o warunkach lokalowych zapewniających:
- możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
- możliwość realizacji innych zadań statutowych,
- bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami (straż pożarna, sanepid);
- pozwolenie na użytkowanie budynku lub na zmianę sposobu użytkowania (w budynkach nieszkolnych);
- zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe (w przypadku szkoły podstawowej ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej);
- pozytywna opinia kuratora oświaty o spełnianiu przez niepubliczną szkołę wymagań określonych w art. 14 ust. 3 cytowanej ustawy.
Opłaty:
Nie pobiera się opłat.
Miejsce złożenia dokumentów:
Kancelaria Ogólna Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim
ul. P.O.W. 10/16
97-200 Tomaszów Mazowiecki
Termin załatwienia sprawy:
Organ ewidencyjny dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu Kuratorowi Oświaty oraz organowi podatkowemu.
Jednostka odpowiedzialna:
Wydział Edukacji, Kultury i Sportu
Tryb odwoławczy:
Od decyzji o odmowie wpisu do ewidencji odwołanie wnosi się do Łódzkiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Inne informacje:
Osoba prowadząca przedszkole lub szkołę jest obowiązana w ciągu 14 dni zgłosić organowi, który dokonał wpisu do ewidencji, zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji.
Decyzja o odmowie wpisu do ewidencji:
Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego wydaje decyzję o odmowie wpisu do ewidencji, jeżeli:
- zgłoszenie nie zawiera wymaganych danych i mimo wezwania nie zostało uzupełnione w wyznaczonym terminie,
- statut przedszkola lub szkoły jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony.
Wykreślenie wpisu do ewidencji:
Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu w przypadkach:
- niepodjęcia działalności przez przedszkole lub szkołę w terminie wskazanym w zgłoszeniu do ewidencji;
- prawomocnego orzeczenia sądu zakazującego osobie fizycznej, prowadzącej przedszkole lub szkołę, prowadzenia działalności oświatowej;
- stwierdzenia, w trybie nadzoru pedagogicznego, że działalność przedszkola lub szkoły jest sprzeczna z przepisami ustawy lub statutem, a w szkole podstawowej lub gimnazjum nie są także wypełniane zobowiązania, o których mowa w art. 168 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe - jeżeli osoba prowadząca przedszkole lub szkołę w wyznaczonym terminie nie zastosowała się do poleceń organu sprawującego nadzór pedagogiczny, o którym mowa w art. 180 ust. 2 ww. ustawy;
- dokonania wpisu z naruszeniem prawa;
- zaprzestania działalności przez przedszkole lub szkołę przez okres dłuższy niż trzy miesiące.
Wykreślenie z ewidencji następuje w drodze decyzji, w terminie określonym w decyzji i jest równoznaczne z likwidacją szkoły lub placówki.