Kontrola przedsiębiorców w zakresie posiadania umów
na odbiór odpadów komunalnych
Obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r., poz. 2519 z późn. zm.) Prezydent Miasta Tomaszowa Mazowieckiego informuje, że Urząd Miasta w Tomaszowie Mazowieckim przystępuje
do kontroli przedsiębiorców w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.
Przypominamy również, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach obowiązkiem wytwórcy odpadów jest ich selektywne zbieranie. Z powyższego wynika, iż przedsiębiorca winien posiadać umowę na odbiór odpadów komunalnych zmieszanych oraz segregowanych tj. papier i makulatura, tworzywa sztuczne, szkło oraz odpady biodegradowalne.
Na terenie miasta Tomaszowa Mazowieckiego systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostały objęte wyłącznie nieruchomości zamieszkałe.
W związku z obowiązującymi przepisami, właściciele nieruchomości położonych na terenie miasta Tomaszowa Mazowieckiego, którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy zobowiązani są do posiadania podpisanej umowy
na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym
do rejestru działalności regulowanej.
Do nieruchomości które nie są zobowiązane do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy zalicza się: szkoły, przedszkola, urzędy, banki, pocztę, domy kultury, biblioteki, świetlice wiejskie, ośrodki zdrowia, lokale gastronomiczne, obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, ROD itp.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym.
Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
- uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją;
- indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości która nie jest zobowiązana do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy (prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje podmiot najmujący, chyba, że umowa najmu stanowi inaczej.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza w przypadku prowadzenia
w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej uiszczanie opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej, co jest zgodne z art. 6j ust. 4a.
Jednocześnie przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą,
że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego
z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej.
Kontrole zawartych umów w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
Zgodnie z w/w ustawą właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat
za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy (tj. nie ciąży obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi), stosownie do art. 6 ust. 1 pkt. 2,
są obowiązani do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych przez podmiot posiadający wpis do rejestru działalności regulowanej
w zakresie odbioru odpadów komunalnych z terenu miasta Tomaszowa Mazowieckiego poprzez okazanie aktualnych umówi i dowodów uiszczania opłaty za te usługi.
Właściciele nieruchomości, w ramach prowadzonej kontroli są zobowiązani do dostarczenia do Urzędu Miasta kopii aktualnych umów i dowodów uiszczania opłaty za usługę.
Dokumenty można przekazać:
- poprzez platformę ePUAP,
- pocztą na adres: Urząd Miasta, ul. POW 10/16, 97-200 Tomaszów Mazowiecki
- osobiście w siedzibie Urzędu Miasta Wydział Ochrony Środowiska i Klimatu Budynek D,
- elektronicznie na adres: wos@tomaszow-maz.pl
Jeżeli dotychczas Przedsiębiorca nie zawarł umowy na wywóz odpadów komunalnych, zobowiązany jest do niezwłocznego wykonania tego obowiązku.
Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych skutkować będzie:
- wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną
na podst. art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 w/w ustawy.
Zgodnie z art.10 ust. 3 w/w ustawy postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2 toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Wszelkie informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Miasta Wydział Ochrony Środowiska i Klimatu Budynek D lub pod numerem telefonu 44 724 23 11 wew. 536.
Przedsiębiorco, nie masz umowy na odbiór odpadów komunalnych?
Zawrzyj umowę czym prędzej!